Stripverhalen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Een strip kan een stap zijn om ook boeken te lezen.
Strips zijn educatief. Zij stimuleren de fantasie, het leren lezen en zorgen ervoor dat je bijleert. Het leren lezen en analyseren van een strip is even waardevol als het lezen van een gewoon boek. Als je eerder visueel bent ingesteld, dus meer leert door het zien van film, tekeningen of prenten dan het lezen van alleen maar teksten, kan een strip je helpen bij het leren lezen of begrijpen van zaken. Strips zorgen ervoor dat je cultuur, geschiedenis, aardrijkskunde, de maatschappij en de evolutie ervan leert. En strips lezen is ook gewoonweg leuk en vaak grappig. Je leert over zaken als racisme, de apartheid, de holocaust, minderheidsgroepen, net zoals je bijleert over kunstenaars.
Mensen die zich hierin verder willen verdiepen, kunnen altijd het boek van CUMPS J. en MORISSENS, K., Laat ze strips lezen (Acco, 2007) in de bibliotheek halen. Het boek is helaas niet meer verkrijgbaar, tenzij je geluk hebt bij een tweedehandswinkel.
Of kijk eens naar deze Youtube-video :
De Nederlandse stripmaakster Margreet de Heer heeft voor het middelbaar onderwijs lijsten ontwikkeld om te gebruiken. Strips die nuttig kunnen zijn in een lesprogramma. Je kan haar lijst vinden via deze link (met dank aan Jan Cumps voor de info) Een idee voor het Belgisch onderwijs ? Gelet op onze stripcultuur zou dat geen probleem mogen zijn. Bovendien is het beter voor de ogen dan de “screens”, want een Engels onderzoek heeft uitgewezen dat bijziendheid bij de jeugd aan het stijgen is. Beter lezen in een gewoon boek of strip of waarom niet gewoon buiten spelen. Meer informatie via de nieuwsbrief van de Nederlandse professor Jelle Jolles, via deze link.
Daarom willen we kinderen stimuleren om niet enkel strips te lezen, maar ook om zelf een strip te maken. Want het is belangrijk.