Als je kind zich eventjes niet zo goed voelt of niet lekker in zijn vel zit, dan is je kind onrustig of gestresst. Je wilt niet liever dan dat dit verdwijnt, dat je kind zich goed voelt, zelfvertrouwen heeft en vlot door het leven gaat. Creativiteit kan helpen. Door creatieve dingen te doen, leert een kind omgaan met zijn gevoelens. Door te tekenen, te schilderen, te schrijven, te knutselen of muziek te maken.
De Amerikaanse Art Therapy Association verbetert creativiteit de cognitieve en emotionele functies waardoor zelfrespect en zelfbewustzijn van een kind worden bevorderd. Op deze manier leert een kind op een speelse ma,ier met moeilijke situaties omgaan. Ingewikkelde gevoelens worden beter begrepen. Het is ook gemakkelijker voor een kind om over zijn gevoelens te praten via creativiteit, bijv. een boekje dat je kind geschreven heeft of een tekening die je kind gemaakt heeft. Zeker in deze onzekere en speciale coronatijden biedt creativiteit een oplossing.
Hoe kan ik als ouder zorgen voor meer creativiteit?
Via creativiteit is een meer eerlijke manier om iets te weten te komen over de gevoelswereld van je kind. Want als je gewoon een gesprek aangaat, heb je als volwassene onbewust soms de neiging om een kind woorden in de mond te leggen.
Wij volwassenen ervaren de wereld en onze gevoelens ook anders dan een kind. Bij een begrafenis voelen wij vooral verdriet, terwijl een kind kan verwonderd zijn over muziek die gespeeld is en ballonnen die opgelaten zijn. Door een kind zijn fantasie te laten gebruiken, is de ervaring en zijn de emoties van je kind puur.
1. Vraag aan je kind om een tekening te maken over zijn gevoelens en emoties in een bepaalde situatie
Soms zijn er zoveel emoties die een kind moet verwerken, dat woorden te kort komen. Dan kan een tekening soms soelaas brengen. Een kind kan boos zijn door een ruzie met zijn broer of zus, maar weet niet goed wat boos zijn is of hoe ermee om te gaan. Door het tekenen van zijn emoties, zal je kind stilstaan bij zijn gevoelens en wat boos zijn met hem of haar doet. Door het tekenen laat je kind ook de controle in zijn hoofd los. Al tekenend maakt je kind rechtstreeks contact met emoties, gevoelens, indrukken, herinneringen. Als ouder kan je dan het gesprek aangaan terwijl je kind tekent: wat zijn die gevoelens, waarvan komen zij, hoe erop reageren? Dat maakt het gesprek iets gemakkelijker.
2. Laat je kind muziek uitkiezen die past bij zijn gevoelens om te luisteren
Muziek verwoordt gevoelens. Muziek roept gevoelens op. Muziek werkt op ons onbewuste. Muziek helpt ook om je met elkaar verbonden te voelen in emoties. Daarom kan je ook samen met je kind naar muziek luisteren dat bij zijn gevoel past. Het kan zijn dat je kind daardoor begint te huilen of te lachen, waardoor je de gelegenheid hebt om vragen te stellen waarom die emoties er zijn. Je kan ook samen dansen op de gekozen muziek.
3. Vraag je kind om zijn of haar dag te tekenen
Je kind komt thuis van school en je merkt dat er iets is. Je kind is onrustig, gestresst, prikkelbaar. Je weet dat iets mis is, maar wat? Heeft het iets te maken met school? Is er ruzie met een vriendje? Of is er thuis iets gebeurd? Je kan dan altijd vragen aan je kind of hij of zij niet een tekening wilt maken over zijn of haar dag. Uit die tekening kan je wellicht dingen afleiden of het kan een middel zijn om het gesprek aan te gaan. Want je kind zal automatisch tekenen over wat er gebeurd is die dag dat vervelend was. Ook in deze tijden kan een tekening uitleggen wat je kind voelt bij de coronacrisis. Tijdens het tekenen of het schilderen kan je al in gesprek gaan met je kind.
Om de werking van vzw cunamo en dit project te steunen maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit kost jouw niks, maar betekent dat als je op een link klikt die een affiliatelink is, dat wij een commissie verdienen. Wil je meer weten over affiliatelinks? Dan kan je via de website van Blogschrijver er meer over affiliatemarketing lezen. |