Categorieën
creativiteit

Hoe kan je via creativiteit je kind helpen met zijn rouwproces?

In het boekje Samen sterk op eigen kracht van Lotte Van Kouwen en Sylvia ‘t Hof staan er creatieve activiteiten om samen met je kind uit te voeren zodat je het helpt om zijn gevoelens onder woorden te brengen. Het zijn simpele knutselprojectjes die je met simpel materiaal kan maken: behangrollen, grote vellen papier, lijm, potloden, verf, stiften, post-its, dubbelzijdige plakband en gewone plakband. In een vorige blogpost hadden we al vermeld dat creativiteit therapie kan zijn voor een kind.

1. Troostboom

Dit is een manier van rouwverwerking die ook in groep kan gebeuren. Er wordt een grote troostboom gemaakt met grote vellen papier of behangpapier die je aan de muur hangt. Je kan deze troostboom samen maken met heel veel takken die je kan versieren met verf, glitters, echte bladeren. Je hangt hem liefst op een plaats waar iedereen aan kan en die een beetje apart gelegen is, bijv. de gang. Je zorgt voor enkele post-its, schrijf-en tekengerief, papier en plakband. Aan deze troostboom kunnen foto’s, gedichtjes, tekeningen, briefjes of gedachten gehangen worden. Als iemand liever anoniem blijft, kan dat ook. Je kan het voorbeeld geven door zelf iets op te hangen. Het kan ook een wens zijn. Je kan een troostboom gebruiken voor alle leeftijden en allerlei emoties, het hoeft daarom niet alleen om verdriet te gaan. De troostboom is een uitlaatklep, je hoeft daarom niets te bespreken. De troostboom kan ook gebruikt worden als afsluitritueel van de dag: je kind kan een invulbriefje in vullen waarop staat: vandaag werd ik blij/verdrietig van…. of ik ben trots op…. , enzovoort …

2. Een vlieger

Iets dat wegvliegt staat gelijk aan loslaten. Een vlieger samen maken helpt om los te laten. Laat je kind zijn verdriet of boosheid meegeven met de wind via een vlieger. Je kan alles meesturen met de vlieger: angst, een situatie, emoties, een situatie of mooie wensen. Op internet kan je verschillende beschrijvingen vinden hoe je simpel een vlieger kan maken. Als dit te moeilijk is, kan je ook een symbolische vlieger maken die je bijvoorbeeld aan de muur hangt, in de top van de troostboom of in de tuin. Je kan op de vlieger iets schrijven, er een brief aanhangen of tekeningen op kleven. Tijdens het knutselen kan je samen spreken over de gevoelens en boodschap die je kind mee wilt geven met de vlieger.

3. Monsters

We zijn niet alleen superhelden (zie onze superheldenpagina), maar ook vaak een monster. We hebben allemaal monsters in ons. Wat zijn jouw monsters? Je kan een kind op deze manier leren dat wat vanbinnen zit niet altijd is wat je vanbuiten ziet. Dat je er anders uitziet dan dat je je voelt. Iemand die verdrietig is, kan lachen en iemand die lacht, kan vanbinnen huilen. Huilen kan van verdriet zijn of van blijdschap. Door over zijn monster te praten, kan een kind onrechtstreeks iets vertellen over zichzelf en hoe het zich voelt. Maar let wel op: de fantasie van een kind is groot, soms vertelt een kind niet over zichzelf.

Je tekent samen allerlei monsters: blije, bange, boze, gemene of verdrietige. Ofwel apart ofwel op één groot vel papier. Je kan ze aan de troostboom kleven of op een vel papier plakken.
Je kan er ook echte monsters van maken door ze te kleven op een doosje of een wc-rolletje. Tijdens het knutselen kan je met elkaar spreken en vragen stellen.

4. Het tekenen van een fantasiewereld

In een fantasiewereld kan alles. Er kunnen mensen in voorkomen die er niet meer zijn of die niet bereikbaar zijn. Je kan je wensen of dromen laten uitkomen. Je kan spoken verjagen en bomen kunnen praten. Je kan vijanden uitschakelen of superkrachten bezitten. Je kan een superheld zijn of in een natuurwereld leven. Bij het tekenen kan je je kind vragen wie er woont in zijn fantasiewereld. Hoe is het om in de fantasiewereld te zijn. Hoe ziet het eruit? Wie is je kind in deze wereld? Zijn er monsters, draken, ridders of prinsessen? Praat samen over de tekening zonder een oordeel te vellen. Als je kind een blauwe zon tekent, vraag dan gewoon waarom de zon blauw is en niet dat dit niet kan. Dan zal je kind uit zichzelf vertellen waarom hij die kleur gekozen heeft. Wat je kind tekent, gaat niet altijd over zichzelf. Een jongetje dat een oorlog met een slagveld tekent, wil niet automatisch zeggen dat hij gewelddadig is, dat is normaal voor een jongen.

5. Koop een Bokidobox

Met onze boxen kan een kind tekeningen maken of een verhaal schrijven of stripverhaal maken dat ook echt wordt gedrukt in een boekje. Het kan een boekje zijn over afscheid, over mooie momenten, over wensen voor de toekomst. Je kan er samen aan werken.

Zoek je nog meer informatie over het rouwproces bij kinderen? Een ander boek dat kinderen kan helpen bij rouwverlies is het boek van Manu Keirse: Kinderen helpen bij verlies.

Kinderen kunnen ook altijd bellen (nummer 102), mailen, chatten met Awel, een organisatie waar kinderen met problemen terecht kunnen voor een luisterend oor. Een infofolder over de werking van Awel kan je via deze link downloaden.
Foto: Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *